Konuşma yeri ve zamanı önceden belirlenerek insan toplulukları önünde yapılan konuşmalardır. Konu hem konuşmacı hem dinleyiciler tarafından önceden bilinmektedir. Bu konuşmaların belli bir planı vardır.

Hazırlıklı konuşmalarda ses tonunun, vurgunun, tonlamanın, jest ve mimiklerin büyük önemi vardır.

Hazırlıklı konuşmalar genellikle konu hakkında bilgi sunmak, çeşitli bakış açıları getirmek amacıyla yapılmaktadır.

 

  • Konferans

Bilim adamlarının, sanatçıların veya uzman kişilerin belli konularda bilgi vermek amacıyla topluluk önlerinde yaptıkları planlı konuşmalardır.Öğretici amaçla yapılmaktadır. Hemen her konuda konferans verilebilir.

 

  1. Konuşmacı:

Konuşmacı konferans verecek kişidir. Konuşmacı önceden hazırlık yapmalıdır. Konuyu belirlemeli, sınırlandırmalı, araştırma yapmalıdır. Bunları yaptıktan sonra kafasında planı oluşturur ve yazıya aktarır.

Konuşmacıda Bulunması Gereken Özellikler:

  • Geniş bilgi birikimine sahip olmalıdır.
  • Geniş bir araştırma yapmalıdır.
  • Dinleyicilerle göz teması kurmalıdır.
  • Giyim ve kuşamına dikkat etmeli
  • Ciddi ve ağırbaşlı aynı zamanda nazik olmalıdır.
  • Jest ve mimiklerini düzgün kullanıp, ses tonunu ve vurgulamayı iyi ayarlamalıdır.

 

 

 

 

 

 

  1. Konu:

Konuşmacının söz söyleyeceği her şeyi kapsamaktadır.

Konunun Belirlenmesinde;

  • Konuşmacının bilgi birikimi
  • Toplumun özellikleri
  • Günlük hayatın ihtiyaçları
  • Dinleyici talepleri
  • Güncel ve toplumsal olaylar önemlidir.

Konuda Bulunması Gereken Genel Nitelikler:

  • Dinleyicilerin ilgisini çekmeli
  • Dinleyicilerin bilgi eksikliğini karşılamalı
  • Genel dinleyici seviyesine uygun olmalı.
  • Uzun hazırlanmamalıdır.

 

  1. Dil ve Anlatım:

Konu kadar anlatım biçimi de önemlidir.

  • Anlatmaya Başlamadan Önce:

Konferansta bir sunucu bulunur ve konuşmacıları tanıtır. Tanıtım yaparken şunlara dikkat etmesi gerekmektedir;

 

  • Konuşmacının hayatından kısaca bahsetmelidir.
  • Konuşmacının ilgi alanlarından, varsa yayınları hakkında bilgi vermelidir.
  • Konuşmacıyı nazikçe kürsüye davet etmelidir.
  • Konuşmacı kürsüye çıktığında dinleyicilere makama göre hitapta bulunmalıdır.
  • Konuşmaya başlamadan önce konu hakkında kısaca bilgi vermelidir.

 

  • Anlatım Sırasında:

 

  • Sade, kısa, akıcı ve anlaşılır bir dil kullanılmalıdır.
  • Konu ile ilgili atasözü, deyi, fıkra türlerinden yararlanmalıdır.
  • Vurgu, tonlama, jest ve mimiklere dikkat etmelidir.

 

 

  • Anlatım Sonrasında:
  • Anlatılan konuyu kısaca özetlemelidir.
  • Dinleyici sorularına nazikçe cevap vermelidir.
  • Teşekkür ederek konuşmayı bitirmelidir.
  1. Dinleyici:

 

  • Dinleyiciler konferans yerini, tarihini, saatini önceden öğrenmelidirler.
  • Konu hakkında ki açıklama ve broşürleri okumalıdır.
  • Konuşmayı ya da başkalarını engelleyen hareketlerde bulunmamalıdırlar.
  • Not tutmak ya da sorularını yazmak için kalem kağıt bulundurmalıdırlar.
  • Sorularının konuşmacıya yöneltmelidirler.
  • Yeterli bilgiye ulaşıp ulaşmadıklarına dair kendilerini kontrol etmeliler.

 

  1. Ortam: Ortamın ses düzeni, ısı ve ışık ayarları iyi yapılmalıdır.

 

 

 

  • Münazara:

Önceden belirlenen ve iki farklı görüşü bulunan bir konuda karşıt görüşlü iki grubun jüri ve dinleyiciler önünde görüşlerini savunmaya dayanan bir tartışma türüdür.

Tartışılan konunun bir tezi bir de antitezi bulunmaktadır. Münazaranın diğer tartışma türlerinden farkı ise yarışma havasında geçmesidir.

Münazaranın asıl amacı öğrencileri araştırmaya yönlendirmek, topladıkları bilgileri bir topluluk önünde savunma yeteneklerini geliştirmektir.

Öğrencilere Faydaları:

  • Araştırma yapma, buldukları bilgileri bir plana göre düzenleme becerisi kazandırma.
  • Bulunan bilgileri önemli ve önemsiz olarak ayırt edebilme yeteneği kazandırma.
  • Topluluk önünde kendilerini ifade ederek kendi güvenlerini kazanma.
  • Sorumluluk yüklenirler, yardımlaşırlar ve haklarını savunurlar.
  • Güzel etkili ve inandırıcı konuşma yeteneği kazanırlar.

 

  1. Hazırlık:
  • Gruplar belirlenir. Gruplar en az 3er kişiden oluşmalıdır.
  • Gruplar birer başkan seçerler.
  • En az 3 kişiden oluşan bir jüri seçilir.
  • Jüri tartışılacak konuyu belirler.
  • Gruplar araştırma yaparlar başkan yönetiminde toplanırlar. Grup üyelerinin konuşma sıraları belirlenir.
  • Münazaranın yapılacağı yer, tarih, saat ve süre belirlenir.

 

  1. Uygulama:
  • Önce olumlu görüşü savunacak grup sahneye çıkar.
  • Başkan üyeleri kısaca tanıtır.
  • Grup üyeleri konuşmalarını tamamlar.
  • Grup başkanı konuyu toparlar, soruları cevaplandırır.
  • Sıra diğer gruba geçer ve aynı sıra ile münazara ugulanır.

 

 

  1. Değerlendirme:

Değerlendirme jüri tarafından yapılır.

Değerlendirmede Jüri Şu Ölçütleri Kullanır;

  • Araştırmalar iyi yapılmış mı?
  • Konuşma öncesi yeterli açıklamalar yapıldı mı?
  • Jest ve mimikleri , vurgu ve tonlama doğru kullanıldı mı?
  • Cümleler doğru, anlaşılır ve tutarlı mıydı?
  • Karşı grubun görüşlerini çürütecek sorular sorabildiler mi?
  • Topluluk önünde konuşmalarında heyecanlarını yenebildiler mi?
  • Jüri , dinleyici ve diğer gruba nazik davranıldı mı?

 

 

 

 

  • Sempozyum:

 

Özellikle bilim,sanat ve düşünce ağırlıklı alanlarda uzman 3-6 kişi arasında değişen konuşmacılarla önceden hazırlanılarak dinleyici topluluğu önünde yapılan açıklayıcı konuşmalardır. Diğer bir adı da “Bilgi Şöleni” dir.

 

  • Akademik seviyesi en yüksek olan tür sempozyumdur.
  • Amacı tartışmak değil konunun çeşitli yönleri hakkında dinleyicileri aydınlatmaktır, sorunlara çözüm getirmektir.
  • Sempozyum belli oturumlarda gerçekleştirilir.
  • Bu oturumlara bir uzman başkanlık eder.
  • Başkan oturumu açar , konu ve konuşmacılar hakkında kısa bir bilgi verdikten sonra konuşmacıları davet eder.
  • Konuşma sonunda konuşmalar başkan tarafından toplarlanır.
  • Ardından dinleyicilerin sorularına geçilir.

 

 

 

Hazırlıklı Konuşmalar Konusu Slayt Örneğini aşağıdan indirebilirsiniz.

Hazırlıklı Konuşmalar